Albert Bierstadt
Albert Bierstadt's Oil Paintings
Albert Bierstadt Museum
Jan 8, 1830 - Feb 18, 1902. German-American painter.

About Us
email

90,680 paintings total now
Toll Free: 1-877-240-4507

  

Bierstadt.org, welcome & enjoy!
Albert Bierstadt.org
 

Charles Beaubrun
Anne d'Autriche en costume royal

ID: 85172

Charles Beaubrun Anne d'Autriche en costume royal
Go Back!



Charles Beaubrun Anne d'Autriche en costume royal


Go Back!


 

Charles Beaubrun

(Charles Bobrun) (1604 - 1692) was a French portrait painter active in Paris between 1630-70. Charles Beaubrun was born at Amboise, a member of a distinguished family of painters. He studied under his uncle Louis Beaubrun (d. 1627). He and his cousin Henri Beaubrun (II) (1603 - 1677), were portrait painters in the courts of King Louis XIII and Louis XIV of France. Some of his work is jointly attributed to Henri. His youngest brother, Michel Beaubrun (d 1642), was also a painter. Charles Beaubrun died at Paris.   Related Paintings of Charles Beaubrun :. | The Fiddle in front of window | The Princess Sabra Led to the Dragon | Landscape with Jacob, Rachel, and Leah | Christ on the Cross | Joshua Reynolds und Angelika Kauffmann |
Related Artists:
Stettheimer Florine
American Painter, 1871-1944 was an American artist. She has been described as "a Deco-influenced early Modernist who??s never really gotten her due". Stettheimer was born in Rochester, New York to a wealthy family. She spent much of her early life traveling, studying art in Italy, Spain, France, Germany, and Switzerland. She studied for three years in the mid-1890s at the Art Students League in New York, but came into her own artistically upon her permanent return to New York after the start of World War I. In October 1916, the only one-person exhibition of her work during her lifetime took place at New York's Knoedler & Company. She exhibited 12 "high-keyed, decorative paintings", none of which were sold. Cushioned by family resources, Stettheimer refrained from self-promotion and considered her painting "an entirely private pursuit". She intended to have her works destroyed after her death, a wish defied by her sister Henrietta, her executor. Stettheimer's privileged position pervades her work. As one critic has written, "money she regarded as a birthright, decidedly not something to be flaunted in the shape of a dozen yachts, but rather to be used as a palliative against the more unpleasant aspects of the world outside
Alfred Chalon
English 1780-1860 Swiss-British painter and illustrator. Much of what we know about the look of romantic ballet is owed to his lithographs and illustrations. He was Taglioni portraitist and his 1845 lithograph of the Pas de quatre, with Carlotta Grisi, Marie Taglioni, Lucile Grahn, and Fanny Cerrito, is one of the most famous images in all dance.
Martin Mijtens d.a.
Martin Mijtens d.ä., Martin Meytens, Martin Mytens, född 1648 i Haag, Holland, död 1736 i Stockholm och begravd i Maria Kyrkan, nederländsk konstnär. Far till Martin Mijtens d.y. och son till porträttmålaren Isaac Mijtens. Mijtens kom till Stockholm före eller under år 1677 och fann där ett så tacksamt fält för sin konst, att han beslöt stanna och 1681 satte han bo. Av hans första verk finns prov i Vibyholms och andra samlingar. De visar, att han hade en fin pensel, behaglig, varm, fastän tunn färg samt livlig och karakteristisk uppfattning av de skildrade. Med sina gråaktiga fonder, de ofta gulbruna draperierna och den enkla, naiva framställningen bildar Mijtens vid denna tid en bestämd motsats till David Klöcker Ehrenstrahl. Men dennes anseende och den gunst hans målningssätt vunnit var så stora, att även Mijtens måste böja sig. Så småningom blir hans bilder något anspråksfullare och djärvare, åtbörder och minspel kraftigare, bisakerna rikare, tonen i det hela mer högstämd, utan att personligheten försummas eller återgivningen av hudfärg överger den varma, åt gult dragande hållningen. Många bilder från denna hans andra period, som ungefär omfattar åren 1685- 1700, finns på Skoklosters slott, där Nils Bielke och hans grevinna, Eva Horn (i landskap), hör till mästarens bästa målningar, och på Vibyholm, i Uppsala (professor Schwedes porträtt i Uppsala museum och Olof Rudbeck d.ä.:s förträffliga bild, 1696, i medicinska fakultetens sessionsrum), i Hammers samling och på inte så få andra ställen. Konstnärens vana att högst sällan signera har gjort, att bilderna från dessa år ofta har blandats ihop med Ehrenstrahls och gått under den senares namn. Säkra skiljetecken är emellertid draperierna, som hos Mijtens saknar stil och ofta verkar tämligen slappt tecknade, och även det livligare åtbördsspelet. Man vet, att Mijtens, trots sin medtävlares anseende, var mycket eftersökt som porträttmålare och samlade förmögenhet på sin konst, så att han kunde bl.a. förvärva ett ej obetydligt konstgalleri. Han var även alltifrån 1692 och ganska länge kyrkoråd i den lilla holländska församlingen i Stockholm. 1697 och 1701 företog han resor till hembygden, den förra gången åtföljd av sin unge lärjunge Lucas von Breda. Utom denne ej obetydande konstnär utbildade Mijtens även sin son , som under det i Tyskland antagna namnet van Meytens berömde målaren (se denne), samt G. de Mar??es och möjligen flera. Man kan säga att omkring år 1700 vidtog Mijtens tredje maner. Karnationen får en dragning åt rött, som slutligen blir nästan stötande (t. ex. i Fabritius och prins Alexander av Georgiens porträtt på Gripsholms slott), teckningen vårdslösas mer, och de granna röda eller djupblå draperierna är stillösare och hårdare målade än förr. Dock lever ännu inte litet av den forna kraften i karaktärsteckningen, och anordningen bibehåller i mycket den förra prydligheten. Även denna hans nedgång finnes ej sällan företrädd i svenska samlingar. Märkligt är ett självporträtt (nu på Fånö i Uppland), emedan det enligt sägnen skall vara målat på hans höga ålderdom och under sinnessvaghet (om denna vet man för övrigt inget). Utom måleriet idkade han även gravyr samt utförde ett porträtt af Karl XI i svart maner och möjligen ett par andra blad i samma art (Gustaf Adolf de la Gardie, Georg Stiernhielm). Mijtens skall, enligt gammal uppgift, ha avlidit i Stockholm 1736; enligt en urkund levde han ännu i juli 1730. Hans målningssamling såldes av hans arvingar till preussiske överstemarskalken greve Gotter och kom inte långt därefter till storhertigen af W??rttemberg. Carl Gustaf Tessin, som tycks ha hyst mycken ringaktning för Mijtens omtalar dock, att denna samling på sin tid ansågs som den enda framstående i riket (utom grefve Johan Gabriel Stenbocks). Att Carl Gustaf Tessin vid samma tillfälle kallar Mijtens "en gammal färgskämmare" och även annars talar illa om hans konst, tycks visa att Mijtens vid mitten af 1700-talet var fullkomligt bortglömd, åtminstone sådan han varit under sin bästa tid. Sedan finns han ej heller mycket omtalad. Först genom konstföreningens utställning 1841 och Nils Arfwidssons anmälan av honom i Frey återupptäcktes han; och man fann då, att Sverige i honom ägt en konstnär av sådan betydelse, att han kan mäta sig även med våra största mästare. Hans inflytande på den svenska konstens fortbildning blev dock ej särskilt stort. David Klöcker Ehrenstrahl och David von Krafft ställer honom i det avseendet fullkomligt i skuggan.






Albert Bierstadt
All the Albert Bierstadt's Oil Paintings




Supported by oil paintings and picture frames 



Copyright Reserved